Saknar...

Gamal jul.
Kommer ni ihåg när man var liten på julafton?
Det gör jag, jag minns hur man exakt visste vad man önskade sig, oftas var det de stora rosa barbie huset eller den enorma babyborn som kunde rapa, prata och kissa.
Även fast man redan hade över 200 gossedjur stod "Teddeybjörnen med rosetten" högst upp på önskelistan som skulle skickas till tomten.
Man gillade tomten.
Men ändå när han kom på julaftons kväll med sin stora säck, röda kläder, tjocka mage och ett vita långa skägg blev man oerhört blyg och lite rädd.
Iallafall jag, jag tjatade hela julaftons morgon plus dag om hur jag ville att tomten skulle komma NU!
Sen när han väl kom efter kalle anka gömde jag mig bakom mammas ben.
Minne:
Blyg för tomten:
Kommer ihåg en gång när tomten kom och jag som vanligt stod bakom mammas bekanta ben, mamma flytta plötsligt på sig och sköt fram mig mot den enorma tomten för att hälsa. Jag blev så blyg/rädd att jag sprang och gömde mig under bordet. Kom endas fram när det var dags att öppna mina paket.
Minne:
Tomten fanns inte:
Ett annat minne var när jag hade övervunnit min tomterädsla och bara var lite blyg...
Vi hade ätit, kollat på Kalle Anka och nu var det dags för tomten att komma... Vi var som vanligt uppe i norrbotten hos min farmor och farfar där också  hela släkten var samlad.
Men tomten som kom... var ingen vanlig tomte... han hade allt en tomte skulle ha. Skägg, mage, luva, glasögon, säck och allt, men han hade också en extra sak... Under tomteluvan var det en brun hästsvans som hängde ner!
Kommer verkligen ihåg hur jag bara stod och gapa!
Jag tänkte "HAR TOMTEN EN HÄSTSVANS! Det har han ju inte haft alla andra år!?"
Jag sprang till min syster och peka på "tomten" och sa att han hade en hästsvans.
Hon blev också rätt förvånad.
Den julaftonen fattade jag att tomten inte fanns :/ Eller iallafall att de tomtar som kommit hem till oss varje år hade varit någon random person, grannen, pappas kompis, pappa, farfar, farfars kompis m.m
Jag blev inte alls särkilt ledsen eller så när jag fattat att tomten var ett på hitt. Lite besviken såklart, men bara om jag fick mina julklappar var jag lycklig.
I år så känns det inte som om julen kommer bli så rolig faktiskt. Jag har redan fått det största julklapparna, och firat med familjen.
Imorgon när det är riktiga jul kommer det bara vara jag mamma och pappa!
Jag vill till NORRBOTTEN fira jul med farmor och farfar släkten, de knäppa tomtarna, de super kyliga kvällarna, den galet roliga norrlands dialekten, de goda julbordet som farmor fixar, de mysiga stora huset farmor och farfar bor i med den enorma tomten som är alltid full med 2 meters snö!
Denna jul kommer inte bli som de gamla.... Jag saknar de gamla jularna!

Kommentarer
Postat av: Lisa-Mari

Håller med! Julafton var en helt annan sak när man var liten liksom. <3 <3

2010-12-23 @ 20:22:53
URL: http://lisaamari.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0